Brev:
Søvn, mad og vuggedød
1. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Søvn, mad og vuggedød
Hej Helen.
Jeg har tidligere fået en plan af dig ift. spisning og sove. Men det volder mig stadig en del problemer.
Kort fortalt er min datter nu 6 måneder. Hun får grød/mos to gange om dagen. Derudover flaske i løbet af dagen og bryst om natten.
Jeg har bare meget svært ved at nøjes med tre lure om dagen, da hun sover meget kort tid ad gangen. Og jeg er begyndt virkelig at mangle lidt rutine ift. søvn og mad.
Hun vågner omkring midnat, kl. 4 og igen kl. 5.30 og jeg kan bare ikke få hende til at sove længere - heller ikke med amning (kommer i seng om aftenen ved 19-tiden, har også forsøgt at putte lidt senere, men det gør ingen forskel).
Derfor kan jeg simpelthen ikke holde hende vågen indtil en formiddagslur kl. 9.
Dvs. hun har brug for en lur omkring kl 8 - nogle gange endnu før. Her sover hun som regel kun en halv time. Og så kan hun ikke holde mere end 2 timer ad gangen derefter. Så måske har hun allerede brug for nr. 2 lur før 11.
Det er meget forskelligt om hun i løbet af dagen sover en halv time eller halvanden - hvilket også gør det endnu sværere for mig, at få en fast rutine.
Jeg har forsøgt at få hende til at sove længere ved at sørge for at omgivelse er nøjagtig som da hun faldt i søvn, så der ikke er noget forandret for hende, når hun vågner.
Så mit spørgsmål går på, hvordan jeg skaber en fast rutine, når hun vågner så tidligt og sover så forskelligt. Kan jeg gøre noget for at få hende til at sove længere eller holde hende vågen lidt længere perioder.
Ift. grød den grød hun får nu giver jeg det ofte lidt tid før hun skal puttes og giver så en flaske lige inden hendes lur.
En anden ting er ang. vuggedød. Jeg har været og er stadig meget nervøs for dette, og overholder de givne retningslinier. Dog har jeg et problem ang. røg, når vi er ude nogle steder. Jeg har meget svært ved at gå forbi nogle, der står ryger, selvom det jo kun er meget kortvarigt og minimalt, hvor meget røg, der vil komme ned til hende i barnevognen.
Jeg kan jo nok desværre ikke helt undgå, at hun vil komme i nærheden af nogen der ryger. Kunne dog aldrig finde på, at der ryges i vores eget hjem.
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Jette